Danish Generals

Discussions on the Allies and the Neutral States in general and the countries that does not have sections of their own.
User avatar
Steen Ammentorp
Member
Posts: 3269
Joined: 13 Mar 2002, 13:48
Location: Denmark
Contact:

Re: Danish Generals

#31

Post by Steen Ammentorp » 09 Jul 2008, 13:13

Hi Jeff,

While I don't think that there is any problem in using the photo - the permission is not mine to give. The photo is an official portrait of Erik With.

Regarding his wartime record then he didn't do anything in an official capacity - though as chairman of the organisation "Det Frie Nord" (The Free North) he help organising and encouraging Danish help to Finland 1939-1940.

Because of this With was approached after the German attack on the Soviet Union in order to secure his endorsement of a Danish volunteer corps (eventually Frikorps Danmark) for the Eastern front. With strongly resented this and made this strong proclamation:
Som hærens gamle chef ønsker jeg at udtale, at så længe den tyske værnemagt holder Danmark besat, og hagekorsflaget vajer over den dansk hærs kaserner og lejre, ja, enddog over hærens århundregamle kommandosted "Citadellet", kan efter min formening danske soldater og hærens befalingsmænd ikke uden at krænke hærens soldaterære sto på kampfront i våbenbroderskab med den hær, der holder Danmark besat. Finland er ikke i nød for soldater. Dette er en kendsgerning, og kampen mod bolchevismen kan ikke ændre min fremsatte opfattelse. Jeg beklager derfor oprettelsen af "Frikorps Kryssing". Den danske hærs soldaterære er frelst af vore unge soldater, der gav deres blod den 9. april.

Source: Hedegaard, Ole A.: En general og hans samtid : General Erik With mellem Stauning og kaos. (1990) p. 280-281.
I have tried to the best of my abilities to translate it but it is a bit difficult due to the old language used by With.
As the army's former commander, I wish to state that as long as the German army keeps occupying Denmark, and the flag of the swastika flies over of the Danish army barracks and camps, yes, even over the army's century old headquarters "Citadel", it is my belief, that Danish soldiers and the army's officers can not without infringing the army's honour join the battle as brother in arms with the army, which keeps Denmark occupied. Finland is not in need of soldiers. This is a fact and the fight against bolshevism can not change my opinion made. I regret, therefore, the creation of "Frikorps Kryssing." The Danish army's honour is saved by our young soldiers who gave their blood, 9th April.
Note that with couldn't even bring himself to use "Danmark" in connection with the name of the corps.

johncons
Member
Posts: 6
Joined: 27 Jun 2008, 00:09

Re: Danish Generals

#32

Post by johncons » 17 Jul 2008, 22:20

mravery wrote:Hello Erik

Thank you so much for that information about your Great Great Grandfather.

Is there any chance that you can scan the pictures that you and your brother have as I would loveto get copies of them. There seems to be a question about one of his orders and I would like to see some pictures of him that show him medal bar with his Imperial German orders.

I have had some other research on him and it is posted in this forum:

http://gmic.co.uk/index.php?showtopic=17652&hl=Nyholm

Cheers!!
Mark
Hi Mark,

unfortunatly, I'm not in Norway now, (I was a bit chased away from Norway, by some people that I don't really know who were).

I'm in Liverpool, in the UK now.

My grandmother, told me a couple of things about the general, mer mothers father, though.

She said, that he was good at everything, so good at everything, like she said, that he was a bit bullied/mobbed, by his contemporates.

Also, this generals mother, Maren Gjedde, is from the old Scanian or Danish noble-line Gjedde, which is Scanian, from before Scania was Swedish, if I've understood it right.

My grandmother said, that this was a fine Danish noble-line, so I guess someone say it's a Danish noble-line as well.

I'm not sure if my brother have kept the pictures.

I'm not sure if the reason for why this general was being mobbed, like my grandmother said.

Or that I was chased from Norway etc., could be that the old Nordic or Scandian nobility is unpopular, in some quarters.

I think it seem like it's something going on, even if I can't say what it's to do with exactly.

My grandmother, said that there were a lot of generals, on her mothers side, by the way.

And I also know, that the Gjedde-family, on my grandmothers mother-side, lived at a big house, that was almost a castle, called Højris, on Mors in Jutland (Jylland in Danish).

Even if I can't say if the general, Anders Gjedde Nyholm lived here, but probably not, since his fathers name must have been Nyholm.

But I guess his mother probably lived at Højris.

And my grandmother said that they had had several buildings that are almost like castles, or 'herregårder', like they are called in Danish.

But I don't think that they have them any longer.

So it could be that theres something organised going on.

I'm trying a bit to find out what's going on, so that I'm into the habbit of trying to do this, and therefore writes a lot of things here, that isn't to do with the topic.

So sorry about this!

If I get hold of more information, about this general, from my grandmother etc., I'll post it here.

One thing I remember now, is that, in the 80s, my grandmother, gave me some ducuments, about her family.

A card, (that had been in an envelope, so not a post-card), from a Danish King, was with the documents.

My grandmother, later wanted the files back, and I'm not sure where they are now.

But, I kept the card, with my stamp-collection, so I forgot to give it back to her.

I found it later with my stamps.

I had the files, from my grandmothers family, for quite long, but I was in my teens, so I was to occupied with school etc, to read all of it.

And I'm Norwegian, and the files, were in Danish, mostly handwritten, in an oldfashioned style, if I remember correctly.

But I remember what the card, which I have in Oslo, from the Danish King said.

And that was that the King, didn't have the time to go to the Generals birthday.

But I can't say, from my memory, which King, and which general, it was.

But it was a Danish King, and a general, in my grandmothers family.

So I guess the general probably was Anders Gjedde Nyholm, but I can say for certain, since there is a lot of years since I read this, and I haven't read on the internet, about my grandmothers family, until recently.

But if I get hold of this card, or other files, later, then I can post them here, if I get hold of something that could be of any interest etc. that is.

So sorry that I haven't got the pictures still, I can hear with my brother, if he have them still, if I happen to get more in contact with him later.

There have been a lot of things going on in Oslo, even if I'm not really sure what has been going on, but I overheard, that I was followed, my some 'mafia', at work, on a shop called Rimi Bjørndal, in Oslo, in 2003, and I just escaped an atempt to kill me in Larvik, in Norway, in July 2005.

And since then I've been in Liverpool, in the UK, so I can't say exactly what's going on.

So I'm sorry that I haven't got any of the files etc. here, but I'll remember to scan any files, if my grandmother borrows me some more of the files etc.

I can ask her if I speak with her again, because I think a report, from Germany, with drawings of old-fashioned hand-granades etc. seemed a bit interesting.

Also, this generals brother, was a lawyer, at the International Court, in Hague, and died some days before this court would judge, between Norway and Denmark, about which country that had the right to own the eastern part of Greenland, Eirik Raudes land, in Norwegian, and Denmark won.

Just something that I remembered now.

Sorry again about the pictures.

Yours sincerely,

Erik Ribsskog


User avatar
Steen Ammentorp
Member
Posts: 3269
Joined: 13 Mar 2002, 13:48
Location: Denmark
Contact:

Re: Danish Generals

#33

Post by Steen Ammentorp » 08 Aug 2008, 10:45

Hi Mark,

I got hold of Nyholm's file from "Hærens portrætsamling" (Army Portrait Collection). Here is all the photos on him in that collection. I know that you have seen some of them before but nevertheless.
Attachments
Nyholm1.jpg
Nyholm1.jpg (25.33 KiB) Viewed 4956 times
Nyholm2.jpg
Nyholm2.jpg (23.78 KiB) Viewed 4956 times
Nyholm3.jpg
Nyholm3.jpg (107.11 KiB) Viewed 4958 times
Nyholm4.jpg
Nyholm4.jpg (89.32 KiB) Viewed 4958 times
Nyholm5.jpg
Nyholm5.jpg (118 KiB) Viewed 4959 times
Nyholm6.jpg
Nyholm6.jpg (98.57 KiB) Viewed 4957 times
Nyholm7.jpg
Nyholm7.jpg (266.95 KiB) Viewed 4952 times
Kind Regards
Steen Ammentorp
The Generals of World War Two

User avatar
mravery
Member
Posts: 15
Joined: 11 Aug 2002, 03:17
Location: Orlando
Contact:

Re: Danish Generals

#34

Post by mravery » 08 Aug 2008, 14:45

Hello Steen

These are GREAT!!

Thank you.... Especially #6

Would it be possible to get a high resolution scan of that one e-mailed to me?

Cheers and thanks!
Mark

Falkenberg
New member
Posts: 1
Joined: 31 Jan 2009, 03:48

Re: Danish Generals

#35

Post by Falkenberg » 31 Jan 2009, 03:58

This is kinda interesting.
I was searching for the book about Erik With and found this site just now.
Im actually related to him and could probably answer some questions and scan a couple of photos (if my mom lets me steal them for a while).
I've never met him of course, but he was my mother's grand-grand father and my granny used to tell me a lot of interesting stories about him and her childhood in Copenhagen. :D

johncons
Member
Posts: 6
Joined: 27 Jun 2008, 00:09

Re: Danish Generals

#36

Post by johncons » 25 Mar 2009, 14:39

Really Falkenberg?

I'm the great great grandson of the general Anders Gjedde Nyholm, like I wrote earlier in this thread.

My grandmother from Denmark, is his granddaughter.

She let me read about these generals, Erik With and Anders Gjedde Nyholm, in an encyclopedia, from Denmark, in the 90's, in a summer-holiday.

In the ecyclopedia, it was raised critisism against one of these generals (i can't remember which because I didn't know the names by hart at that time).

But it was critisism that these generals should have put more pressure on the Danish politicians, so that they would have used more money on the Defence, in the time between the first and the second world war.

What do you think of this, have you eg. discussed this with your relatives etc?

Sincerely,

Erik Ribsskog

johncons
Member
Posts: 6
Joined: 27 Jun 2008, 00:09

Re: Danish Generals

#37

Post by johncons » 26 Oct 2009, 19:27

Image

http://www.paaneset.no/index.php?side=1&sak=2175

This is a picture of my grandmother Ingeborg Ribsskog (born Heegaard), shes the daughter of the general Anders Gjedde Nyholms daughter.

Her mothers name was Nyholm, so Ingeborg could have called herself Ingeborg Nyholm Heegaard, before she moved to Norway, right after the war, and married my mothers father, Johannes Ribsskog, from Rælingen, in Norway.

Like one can se, my grandmother Ingeborg, looks a bit like a hippie, og fortune-teller woman/'gypsy'.

So I wonder if the Gjedde family, (which I found on the internet, is not a nobel-family after all, but they have forged their ancestor-three, to make it look like they were in line with Ove Gjedde, the famous nobel-man, and admiral, from Scania, when it was Danish, (now in Sweden).

So I think some New Age-group, had control in Denmark, before WWII, and I wonder if also Hitler was some New Age-stuff, that he was a New Age/hippie/'gypsy'-spy, and that's why he overrode his generals in Soviet, and attacket Stalingrad instead of Moscow, and things like that.

Who knows.

Just a thought.

Sincerely,

Erik Ribsskog

tranhonda
Member
Posts: 2
Joined: 31 Dec 2009, 05:22

Re: Danish Generals

#38

Post by tranhonda » 31 Dec 2009, 06:06

Hello, I am a relatively novice collector of militaria but I recently acquired an old bronzed-finished metal statue that will probably be of interest to the posters in this thread. I was researching the identity of the general depicted in this bust statue and after figuring out that it represented a decorated Danish general, I narrowed my search from there and stumbled across this thread.

I think that it depicts General Andres Gjedde Nyholm in his full dress uniform with decorations. It measures about 6 inches tall by 5 1/2 inches wide and is made of cast metal with a bronze finish, and filled with a white plaster material. A hole in the plaster indicates it probably was once attached to a marble or wood base. It is signed on the back of the right shoulder something like "Leit.t. '40" so I assume it was sculpted in 1940.

Here are some photos. The flash of my camera makes the areas of wear to the bronze finish look much worse than in actuality, but this way you can see all the details of the sculpt.

Image

Image

Image

Image

Regards,
T.
Last edited by tranhonda on 31 Dec 2009, 16:56, edited 1 time in total.

User avatar
Steen Ammentorp
Member
Posts: 3269
Joined: 13 Mar 2002, 13:48
Location: Denmark
Contact:

Re: Danish Generals

#39

Post by Steen Ammentorp » 31 Dec 2009, 08:07

Hi T.,

The bust doesn't shown General Andres Gjedde Nyholm but rather Danish King Christian X.
Image
Kind Regards
Steen Ammentorp
The Generals of World War Two

Sid Guttridge
Member
Posts: 10158
Joined: 12 Jun 2008, 12:19

Re: Danish Generals

#40

Post by Sid Guttridge » 31 Dec 2009, 12:40

Hi Guys,

In the British National Archives there are some reports from the British military attachés to Denmark in the 1930s.

From distant memory, one of them comments that Danish generals tended to be quite old, conservative and not very dynamic.

I did take some notes at the time and will try to dig them out.

Cheers,

Sid.

P.S. The National Archives index is on-line.

tranhonda
Member
Posts: 2
Joined: 31 Dec 2009, 05:22

Re: Danish Generals

#41

Post by tranhonda » 31 Dec 2009, 16:55

Steen Ammentorp wrote:Hi T.,

The bust doesn't shown General Andres Gjedde Nyholm but rather Danish King Christian X.
Well I feel sheepish! I did think there was something a little off about the nose but I just chalked it up to artistic license. :)

Thank you for correcting me on the identity of the bust!

T.

johncons
Member
Posts: 6
Joined: 27 Jun 2008, 00:09

Re: Danish Generals

#42

Post by johncons » 25 Jun 2010, 09:47

I'm the one, who is the great-great-grandson, of the highest commanding general, Anders Gjedde Nyholm, in Denmark, in the 1920's.

His granddaughter, (and my grandmother), Ingeborg Ribsskog b. Heegaard, said that the Gjedde name was from an old, Danish noble-line.

But, I've contacted experts on nobility, in Denmark, (Nils Bartholdy at the Danish government archives, 'Rigsarkivet', and Jens Gaunaa, who has the website, Roskildehistorie.dk, and also is an expert on Nordic nobility.

And both of them say that my grandmother was wrong.

This noble-line har died out.

So there is something wrong here, somewhere.

So I think it could be, that this Gjedde-line, are sabotoers, who has sabotaged the Danish military, and the Baron Adeler-familiy, (which my grandmothers aunt married in, and they are now extinct), and my mothers fathers familiy.

Just to update about how I suspect this is, (at the moment, at least).

Sincerely,

Erik Ribsskog

PS.

Here is more about this, (in Norwegian/Danish):






Erik Ribsskog
<[email protected]>



Feilopplysning om slekten Adeler









Erik Ribsskog
<[email protected]>



Thu, Jun 24, 2010 at 4:53 PM




To:
[email protected]






Hei,

her kan du selv se, forresten, at min mormor sa at hennes oldemor, Maren Gjedde, var fra en gammel adelsslekt.

Min mormors morfar, var jo den kjente øverstkommanderende general, Anders Gjedde Nyholm.


Og min mormor viste meg engang, noe i et dansk leksikon vel, om at danskene var misfornøyde med de generalene som var før krigen, etter krigen.

Kan min mormors Gjedde-slekt ha vært en sabotør-slekt, som har ødelagt for det danske forsvar, for Adeler-slekten og min morfars slekt?


Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Her er mer om dette:


Image





---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <[email protected]>

Date: 2010/6/24
Subject: Re: Feilopplysning om slekten Adeler
To: Finn Gaunaa <[email protected]>


Hei,

nei det kan stemme det, han Lauritz Christian Nyholm, (som også var parlaments-medlem for Venstre i Danmark vel), han var født i 1823, ser jeg på MyHeritage.


Og da var han kun 26 år, i 1849, så han har nok blitt Hofjægermester, senere enn 1849, (med forbehold da naturligvis).


Han og Maren Gjedde, fikk visst ca. 12-13 barn, som vokste på slottet Højriis, på Mors.

Min mormor sa at han eldste, dommeren i Folkedomstolen, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, han var som en far for sine yngre søsken.


Så moren døde kanskje tidlig, og faren hadde jo gods i Frederikshavn osv.

Men min mormor sa at Gjedde var fin, gammel dansk adel.

Men noen kan kanskje ha skrønet for henne?


Det er mulig.

Jeg fikk til min 34-års dag, det sølvkruset, som har en løve på toppen, av min mormor, (selv om det står at det skulle gis min onkel, i testamentet, som hun ikke forrandret på).


Det var kanskje vanlig at danskekongen ga slike sølvkrus, til sine Hofjægermestere?

Men men.

Men det er i allefall sikkert, at min mormors tante, Magna Nyholm, var gift med Holger baron Adeler.


Og de døde barnløse, og min mormor arvet, (sammen med henne to brødre i Danmark vel, Anker og Louis Heegaard).

Og 'baron Adeler', var visst en tittel.

Så jeg lurer på om vi også arvet tittelen.


Slik som 'Kongen av England', jo er en tittel, som kan arves, selv om man er i slekt via inngifte.

(Slik som vel har skjedd, tidligere i historien, da Tudor døde og Windsor tok over, selv om ikke Windsor var i blod-linje, med Tudor.


Var det ikke slik?).

Igjen mange takk for lærerikt svar!

Mvh.

Erik Ribsskog


2010/6/24 Finn Gaunaa <[email protected]>






Man kan ikke lægge så meget i
hofjægermestertitlen, som siden 1849 er givet til godsejere med eller uden adelsskab.
Det samme gælder titlen kammerherre, som dog også gives til ikke-godsejere. Den
sidst kendte af den adelige slægt Gjedde var Ida Margrethe Giedde. Hun døde i
1923 og var fint gift med Rudolph greve Ahlefeldt. Det kan vist ikke
diskuteres. Hendes far juristen Ove Christoffer Giedde var slægtens sidste
mand. Men som du ved er der masser af andre mennesker i hele Norden, som har
heddet Gedde.



Finn Gaunaa


Møllebakken 12


46 37 02 09




-----Oprindelig meddelelse-----

Fra: Erik Ribsskog
[mailto:[email protected]]

Sendt: 24. juni 2010 01:25

Til: [email protected]

Emne: Fwd: Feilopplysning om
slekten Adeler



Hei,







jeg tenkte litt mer på
det her nå.






Altså, hun Maren Gjedde, som var min tipp-tipp-oldemor, hennes ektemann, L.C.
Nyholm, ble jo gjort til Hofjægermester, av de kongelige i Danmark.








Og da godkjente vel
kanskje de kongelige i Danmark, at også L.C. Nyholm sin kone var fin?



Hvis ikke så ville han vel ikke fått være Hofjægermester?








Så kanskje man kan si at
de kongelige i Danmark sa at Maren Gjedde var fra den adelige slekten Gjedde
da, siden de gjorde hennes ektemann til Hofjægermester?








For da er jo vi adelige
etter Ove Gjedde.






Som det vel ikke finnes noen andre etter, tror jeg.



Så da kanskje vi burde kalt oss Gjedde da, siden vi er direkte etterkommere.








Og også har arvet Adeler,
som har dødd ut barnløse.






Så da kanskje (Baron) Erik Gjedde-Adeler.






Eller Erik Gjedde (baron Adeler).








Man må vel kanskje regne
med at det er snakk om den adelige familien Gjedde, (noe min mormor også sa),
siden Hofjægermesteren godkjente denne familien og også Holger baron Adeler
godkjente denne familien, hans kone het Magna Nyholm, og hennes far var Anders
Gjedde Nyholm, den kjente danske øverstkommanderende general, fra 1920-tallet,
som var sønn av Maren Gjedde og L.C. Nyholm, og bror av bl.a. Didrik Galtrup
Gjedde Nyholm, som var dommer bl.a. i Egypt og i 'Verdens Høyesterett',
Folkedomstolen i Haag, og som ble nominert til Nobels Fredspris, i 1931, av en
professor ved Universitetet i København.








Så vår familie er vel da
antagelig de nærmeste etterkommere etter både den dansk-skånske sjøhelten Ove
Gjedde og den norske sjøhelten Cort Adeler.








Men Folkeregisteret i
Norge er ganske strenge, så hvis jeg vil hete Erik Gjedde-Adeler, så må jeg ha
god dokumentasjon tror jeg.






Men det er kanskje nok å sende min mormors testamente.






Vi får se.






Bare noe jeg tenkte på.








Jeg burde vel da gå ut
fra det min mormor sa, at vi er direkte etterkommere, etter min
tipp-tipp-oldemor, Maren Gjedde, fra den gamle danske adelige familien Gjedde.






(Min mormor sa at Gjedde var mye finere enn 'Løvenskiold og de andre tyske som
kom nordover senere', på telefon her for et par år siden, til Liverpool, hvor
jeg bor, som flyktning, mens jeg prøver å finne ut av hva som foregår).






Så da må jeg vel nesten stole på min mormor, og gå fra at Bartholdy 'skrøner'
da.






Har du noen erfaring i å finne ut av 'floker' som dette.






Hvis det er lov å spørre?






Beklager at det blir mange e-poster!






Mvh.






Erik Ribsskog











---------- Forwarded
message ----------

From: Erik Ribsskog <[email protected]>

Date: 2010/6/23

Subject: Re: Feilopplysning om slekten Adeler

To: Finn Gaunaa <[email protected]>





Hei,







mange takk for svar!








Jeg sender også med kopi
av testamente etter min mormor Ingeborg Ribsskog f. Heegaard, hvor man kan se
at hennes arv etter Holger baron Adeler og hans kone Magna Adeler f. Heegaard,
(søster til min mormors mor), ble gitt til min mor, Karen Ribsskog.








Så kanskje dere kan ta
med det på Roskilde og Dansk Adels Årbok, for jeg tror kanskje at vår familie
burde være med litt der da.








Håper jeg ihvertfall :)








Mvh.






Erik Ribsskog








PS.






Jeg har overhørt i Oslo, at jeg er forfulgt av noe som kalles 'mafian', så jeg
har måttet flykte til England.






Jeg lurer på om dette kan ha noe med at min mormor arvet Holger baron Adeler.








Hvem vet.






Men jeg prøver å følge med litt på Adeler nå da, for det er vel ikke så mange
etterkommere etter Cort Adeler nå, ihvertfall ikke som bor i Europa vel.






Hvem vet.






Igjen mange takk for svar!








PS 2.






Sender også en side som viser at min mormor var etter L.C. Nyholm, som han het,
hofjægermester, (selv om bestemor Ingeborg skriver Lauritz Gjedde Nyholm, men
han het ikke Gjedde, det var hans kone som het Maren Gjedde. Men hun fant jeg
ut var datter av en Anders Christensen Gjedde, som ble kalt 'bondesøn', i Årbog
fra Thy og Mors, fra 1970, så han var kanskje ikke i den adelige familien
Gjedde, for den skal visst være utdødd, ifølge bl.a. Bartholdy ved det danske
Rigsarkivet.








Bare noe jeg tenkte på
når jeg så igjenom min mormors testamente nå.



2010/6/23 Finn Gaunaa
<[email protected]>









Tak for
fejlmeldingen. Og at faderens datoer bare er gentaget, er jo ganske evident.
Jeg kan på nettet – som du – kun finde Christian Hermans
fødselsdato (i øvrigt fra de Nygårdske papirer i det Danske Rigsarkiv). Da hans
sidste barn er født 1867, antager jeg, at dødstidspunktet tidligst er dette år.
Måske kan jeg med tiden se det i Dansk Adels Årbog årgang 1906 (som måske også
kan ses på et bibliotek i Oslo). Men jeg har rettet det, jeg kan på
hjemmesiden. M.h.t. norske (adels)slægter kender jeg ikke til nogen uvilje her
i Danmark. Jeg har da medtaget adskillige på min hjemmeside! M.h.t.
Gjedde/Gedde/Gädda er der jo også svenske slægter af det navn. Dem har jeg også
kortlagt.





Finn Gaunaa


Møllebakken 12


46 37 02 09



-----Oprindelig meddelelse-----

Fra: Erik Ribsskog [mailto:[email protected]]

Sendt: 21. april 2010 22:37

Til: [email protected]

Emne: Feilopplysning om slekten
Adeler






Hei,







da jeg fikk min mormor,
Ingeborg Ribsskog f. Heegaard, sitt testamente, (hun døde ifjor sommer, og var
født i Danmark, som oldebarn av Anker Heegaard og Maren Gjedde, bl.a.).








Det stod i testamentet,
at hun arvet sin onkel, (min oldemors svoger), Holger baron Adeler, og satt
pengene inn i et hus for min mor, (som døde i 1999, Karen Ribsskog).






Og jeg er min mors eldste barn, så jeg prøver å rydde opp litt og følge med
litt.






Jeg har også overhørt at jeg er forfulgt av noe de kaller 'mafian', i Oslo, i
2003, (uten at jeg vet hvorfor, jeg jobbet som butikksjef, og har aldri vært
kriminell), uten at jeg får noe hjelp av politiet.








Men, jeg ser at står feil
årstall, på en i Adeler-slekten.








Holger baron Adeler, var
jo i slekt med meg gjennom inngifte, (han var gift med min oldemors søster
Magna Adeler f. Nyholm).








Så jeg har lagt inn fra
deres nettsted, og inn på mitt slektstre, på MyHeritage.






Og jeg fant ut at dere har feil fødsels og dødsdato, på en baron Adeler da.






Jeg skal finne ut hvilken igjen.








Det er Christian Herman,
baron Adeler og godseier.






Det står at han var født i 1777 og død i 1842, men det skal visst være datoene
for hans far.








Det riktige, (som jeg har
funnet andre steder på nettet), skal visst være at han er født 14 juli 1828.








(Dødsdato hadde jeg visst
dessverre ikke).






Jeg lurte på om dere kunne være så snille og rydde opp i litt i dette, sånn at
folk ikke tror at jeg er en form for 'lurendreiere', når jeg sier dette som
står i min mormors testamente, at hun arvet Holger baron Adeler, og at vår
familie da er i slekt med den kjente norske sjøhelten Cort Adeler, som jeg tror
regnes som veldig fint i Norge, (selv om det bare er gjennom inngifte da).






Så ser det kanskje at datoene ikke stemmer, på deres websted, og da tror de
kanskje at det er noe jeg finner på, (tenker jeg).






Så jeg håper at dere har mulighet til å rydde opp i dette.






Jeg er vel kanskje Cort Adelers nærmeste slektning i Norge da.






Og kanskje også han Christian Herman, sin nærmeste slektning.






(Ihvertfall som følger på slike ting som dette).






Så da tenkte jeg at jeg måtte nesten si fra.






For Holger baron Adeler, døde dessverre uten å få barn, (så min slekt burde kanskje
være flaue over dette, selv om jeg ikke har hørt noenting om hva som skjedde,
som forårsaket at Magna og Holger Adeler ikke fikk barn).






Jeg er jo norsk statsborger, og i familie med Magna Adeler, så jeg holder litt
med begge to, siden Adeler jo opprinnelig er en norsk familie, fra Brevik i
Telemark, så må jeg nesten holde litt med Adeler og.






Så jeg vil ikke legge skylden på noen her.








Kanskje det var noen i
Danmark som ikke likte norske adelsslekter, (for disse bodde jo i Danmark).








Min mormor var altså
oldebarn av Maren Gjedde.






Men hun klarer jeg ikke å spore tilbake til Ove Gjedde.








Hennes far, Anders
Christensen Gjedde, skal visst ha vært 'bondesøn', ifølge årbog for Thy og
Mors, som var sitert på Thisted museum sine nettsider.








Han skulle visst hatt en
tønne gull i kjelleren, ifølge min mormors tremenning, fra Klampenborg, i
Danmark, (ifølge et sagn).








Så jeg tror kanskje at
min mormors Gjedde-linje, ikke var så fin.






Det kan ha vært den Gedde-linjen, fra Sjælland og Charlotte von Geideren/Gelderen,
fra 'kurlands adel', så jeg på nettet.






Så kanskje noen i den 'falske' Gjedde-linjen, saboterte for Adeler-linjen, sånn
at denne skulle dø ut, som ledd i en kamp mot de nordiske, som jeg synes jeg
har sett litt konjenkutrene av, etter å ha lest mye på nettet, og pratet med en
del folk her i England, hvor jeg lever som flyktning, men ikke får lov å være
det offisielt.








Noe sånt?




Ihvertfall hadde det vært
veldig fint hvis dere kunne rette opp denne feilen!








Mvh.



Erik Ribsskog





Ingen virus fundet i denne indkommende meddelelse.

Kontrolleret af AVG - http://www.avg.com

Version: 9.0.814 / Virusdatabase: 271.1.1/2849 - Udgivelsesdato: 05/02/10
08:27:00
















Ingen virus fundet i denne indkommende meddelelse.

Kontrolleret af AVG - http://www.avg.com

Version: 9.0.829 / Virusdatabase: 271.1.1/2952 - Udgivelsesdato: 06/23/10
08:36:00

johncons
Member
Posts: 6
Joined: 27 Jun 2008, 00:09

Re: Danish Generals

#43

Post by johncons » 26 Dec 2010, 01:22

Steen Ammentorp wrote:Hi Mark,

I got hold of Nyholm's file from "Hærens portrætsamling" (Army Portrait Collection). Here is all the photos on him in that collection. I know that you have seen some of them before but nevertheless.
Hi,

I'm the one who's the great-great-grandson, of the Danish Chief of the General Command, general Anders Gjedde Nyholm.

I've read that title, was like we call 'Forsvarssjef' in Norway, that's 'Defence Chief', in English, so he was the highest ranking Danish officer, I guess.

His wife, (in the dark dress, on the black and white picture, that Steen Ammentorp posted), I've done a bit more genealogy-research about.

It turns out she was royal, after King Christoffer II of Denmark and a Jomfru/Virgin of the noble-family Old Lunge.

That line were named Løvenbalk.

And she was after Løvenbalk, after Fog, (her name was Mary Eva Carla Fog), and Foss, and then Foss were after Løvenbalk.

She was my great-great-grandmother, so I guess I'm also royal then.

King Christoffer II of Denmark went back to e.g. the Wilhelm the conqueror, Rollo, Woden(!), King Salomon and King David of Israel, Cleopatra, Charlesmagne, etc.

And her husband, the general, had the Gjedde-name, as a midle name, and 'Gjedde' was also a well known noble-line, even if I'm not sure if this was the 'real' Gjedde-line.

The general had an older brother, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, who was a judge in the mixed courts in Cairo, and later in Hague, in the 'Folkedomstolen', it's called in Norwegian, translating to Peoples Court.

It's the court who judged between Norway and Denmark, about Greenland.

Nyholm was meant to judge, but got sick or died, a few days before the trial, my grandmother, Ingeborg Ribsskog b. Heegard, in Denmark, told me on the phone, a couple of years ago.

Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, was nominated for the Nobels Peace Prize, in 1931.

He was the oldest of 13(!) siblings, including the general.

And my grandmother, told me, in the 80's, I think it was, that he was like a father for his younger siblings.

Possibly, because their father Lauritz Christian (L.C.) Nyholm, had the title Master of the Royal Hunt, in Denmark, and the Nyholm-siblings lived on their mother, (Maren Gjedde),'s castle Højriis, in Mors, in Jutland, in Denmark, while the
parents probably lived, I think, (and possibly arranged hunts for the Danish king etc.), at L.C. Nyholms manson(?), Bangsbo, in Frederikshavn, further north on Jylland.

Didrik Nyholm didn't get any children, so I inhereted his memoars, in the 1980's from my grandmother, but she wanted them back, for some reason, in the early 90's.

Together with some photograps, of the general, (like the one on his horse i think, the originals, from the ones posted in this thread), and a card from the Danish king saying he couldn't come to the generals birthday.

The general got two daugters.

One was my great grandmother Karen Margrethe Nyholm, who married my great grandfather Heegaard, a Danish whole-saler, or agent, for two big German companies, (my grandmother told me), in the 1930's after they lived, (for a year?), in Tyrol, after losing a big factory, (Dansk Jernverk in Frederiksverk), to a brother in law.

The other Magna Nyholm married Holger baron Adeler, after the Norwegian sea-hero, Cort Sivertsen Adeler.

They didn't get any children so my grand-mother, Ingeborg Ribsskog b. Heegaard, inhereted them, in the early 1980's.

But is this the main website about the WW II?

Isn't it a bit strange, to write about Danish generals, on an Axis-website?

Anyway, just thought I'd try to update about whay I've found about this general, when I've done some geneology:

http://www.myheritage.no/site-family-tr ... 2/ribsskog

Best regards,

Erik Ribsskog

User avatar
Lornito Uriarte Mahinay Jr.
Member
Posts: 653
Joined: 24 Nov 2006, 03:26
Location: Cotabato City, Philippines
Contact:

Re: Danish Generals

#44

Post by Lornito Uriarte Mahinay Jr. » 28 Dec 2010, 11:02

the pictures are great.... :D

Post Reply

Return to “The Allies and the Neutral States in general”