Knights cross, question on wear

Discussions on Axis awards and decorations. Hosted by John G & William Kramer.
Post Reply
User avatar
William Kramer
Host - Militaria sections
Posts: 2867
Joined: 27 Oct 2003, 05:48
Location: Illinois
Contact:

Knights cross, question on wear

#1

Post by William Kramer » 25 Nov 2015, 18:39

Hello all,

Was the Knights cross saluted on the battlefield regardless of rank? In theory, a general would salute a private with the award?

William Kramer

User avatar
Mark in Cleveland, Tn.
Member
Posts: 5768
Joined: 27 Jul 2004, 02:30
Location: Cleveland ,tennessee

Re: Knights cross, question on wear

#2

Post by Mark in Cleveland, Tn. » 26 Nov 2015, 00:10

Hmmm, I did A SEARCH, could not find the regulation in question, but it is around somewhere on the www. Might be like the CMOH reg.?


User avatar
Dieter Zinke
In memoriam
Posts: 9841
Joined: 02 Dec 2003, 10:12
Location: Koblenz / germany

Re: Knights cross, question on wear

#3

Post by Dieter Zinke » 22 Mar 2016, 20:47

http://www.forum-der-wehrmacht.de/index ... Wehrmacht/ :
Ein Ritterkreuzträger, egal welchen Dienstgrad er innehatte, musste von immer von anderen Dienstgraden, auch höheren, zuerst gegrüßt werden! Der Gruß galt nämlich dem Orden!


http://forumarchiv.balsi.de/personen/215737.html :
Ein Gefreiter mit dem RK erzählte mal, dass es ihm eher peinlich war, denn es bestand Grußpflicht gegenüber RK Trägern,...


http://wuerstchenundbier.com/1d10f7b45250f96e.html .
Als Besonderheit wäre zu erwähnen, dass bestimmte Ordensträger Anspruch auf Gruß hatten. So waren Ritterkreuzträger der Wehrmacht ungeachtet ihres Dienstgrades zuerst zu grüßen. Dadurch konnte die Situation entstehen, dass ein (nicht ritterkreuztragender) General einen Gefreiten Ritterkreuzträger zuerst grüßen musste. Ähnliche Regeln gab es auch früher schon beim Max-Josephs-Orden und weiteren.


http://www.geschichtsforum.de/f16/napol ... ndex2.html :
Nun ja, wer das Ritterkreuz als Gefreiter trug, vor dem stand jeder Offizier stramm.



Dieter Z.

User avatar
William Kramer
Host - Militaria sections
Posts: 2867
Joined: 27 Oct 2003, 05:48
Location: Illinois
Contact:

Re: Knights cross, question on wear

#4

Post by William Kramer » 22 Mar 2016, 21:49

thank you for answering my question, Dieter.

William Kramer

Post Reply

Return to “Axis Awards”