Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

Need help with translating WW1, Inter-War or WW2 related documents or information?
Post Reply
User avatar
1914FFabian
Member
Posts: 69
Joined: 19 Sep 2021, 20:24
Location: MIUarchiv

Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#1

Post by 1914FFabian » 24 Sep 2022, 19:42

An inventory of Walter Schellenberg's belongings was made upon his arrest(see NAKew, KV-2-95), in which there were "Photographs of girl named Peter", and letters to Peter.
Some of the recorded paper documents ended up in NARA. There were 3 pics each with notes on the back, signed "Peter". The 3rd one had been erased off.
Not until recently had I seen letters written by WS's second wife Irene, and I found these two handwritings quite similar.

Here's "Peter". Looks like 1930s hairstyle and makeup, about 30 years old? But Irene was born in 1919.
Image

3 letters from Irene Schellenberg. (Meyer and Schwertenbach were the same person, real name and alias.)
Image Image
I can't read much from these 3 letters, only roughly knowing that Frau Schwertenbach had sent her some presents; talked a lot about her 4 children; one of her 3 daughters needed shoes; and she's seeking help from Roger Masson(Herr Roger M) for WS's trial.

I'll be beyond grateful for deciphering help on these materials.
Last edited by 1914FFabian on 24 Sep 2022, 20:25, edited 4 times in total.

User avatar
1914FFabian
Member
Posts: 69
Joined: 19 Sep 2021, 20:24
Location: MIUarchiv

Re: Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#2

Post by 1914FFabian » 24 Sep 2022, 20:06

The vertical text:
Image


User avatar
1914FFabian
Member
Posts: 69
Joined: 19 Sep 2021, 20:24
Location: MIUarchiv

Re: Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#3

Post by 1914FFabian » 24 Sep 2022, 20:18

There's a weird "highly personal" letter from "Peter" to "Peter", but had been sent to WS's office address.
Image

And another letter to Peter
Image

pusher
Member
Posts: 26
Joined: 31 Aug 2021, 15:24
Location: Sweden

Re: Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#4

Post by pusher » 25 Sep 2022, 12:44

I am still in the learning process of reading old handwritten text. But I think I can spot the world Schweden.

Image

In Sweden the name Petra is a female version of Peter. So mayby that is the name of the girl?

User avatar
1914FFabian
Member
Posts: 69
Joined: 19 Sep 2021, 20:24
Location: MIUarchiv

Re: Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#5

Post by 1914FFabian » 25 Sep 2022, 13:38

pusher wrote:
25 Sep 2022, 12:44
I am still in the learning process of reading old handwritten text. But I think I can spot the world Schweden.

Image

In Sweden the name Petra is a female version of Peter. So mayby that is the name of the girl?
To me that sentence looks like:
"Vielleicht ist es ?????? mich die Adresse von Peters Mutter und Schwester ???."
Thanks for the info about the name. :)

User avatar
Hohlladung
Member
Posts: 740
Joined: 25 Mar 2017, 13:32
Location: Germany

Re: Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#6

Post by Hohlladung » 25 Sep 2022, 15:06

Hi,

Sorry to disappoint you, but IMO there is no mysterious girl named "Peter".

The backside of the two photos translate:

1)
Ich habe den Peter soooo lieb das ich seine Zahnbürste benutzen könnte.
Findest Du, das sich Peter richtig benimmt.
Peter
Benutzt! Peter
Und ob!
Sideways: sagen viel mehr.P.

2)
Eine Harmonie wie ich sie nie gefunden und eine unteilbare Sehnsucht nach Peter, dem mein ganzes Herz gehört.

Always Yours
Peter

In the first letter from Irene Schellenberg to Mrs. Meyer, she is asking for the address of Peter´s mother and sister, so she obviously knows Peter:

Iburg, den 5. XII.46

Sehr verehrte, liebe Frau Meyer!

Mit dem heutigen Brief möchte ich Ihnen und Ihrem Gatten zu dem diesjährigen Weihnachtsfest alle meine guten Wünsche senden.
Auch mein Mann bittet mich in einem seiner letzten Briefe, Ihnen viele, viele Grüße zu senden.-Wir werden ihn wohl in diesem Jahr wieder nicht bei uns haben und unsere gegenseitige Trennung, gerade in den Weihnachtstagen, tapfer ertragen müssen. Es ist schon sehr, sehr schwer für mich, aber der Glaube an ihn gibt uns alle Hoffnung auf ein gutes Wiedersehen. Es ist nur gut, das meine Kinder nichts von all dem Schweren ahnen und es uns möglich ist, wenigsten ihnen ein, für die jetzige Zeit, schönes Weihnachten zu bereiten.
Das Paket mit dem Schinken ist bei uns bis heute nicht angekommen und ich hoffe nur, das es nicht verloren gegangen ist, da es hier unmöglich, welche zu bekommen.Dieses schreibe ich Ihnen, damit Sie nicht erstaunt sind, wenn bis heute keine Bestätigung an Sie gelangt ist.
Ihnen und Ihrem Gatten, auch Peter, alles Gute für das weitere Wohlergehen, mit meinen herzlichsten Grüßen
Ihre Irene Schelenberg
Vielleicht ist es Ihnen möglich uns die Adresse von Peters Mutter und Schwester mitzuteilen.

It would be interesting to know, who the woman of the photo is. Comparing the only photo I found of Mrs. Schellenberg (at the day of marriage with Walter Sch.), it´s hard to tell, if that is the same person.

Best regards
Armin
"Ihr verfluchten Racker, wollt ihr denn ewig leben?" Friedrich, II. in der Schlacht von Kolin am 18.Juni 1757 zu seinen zurückgehenden Grenadieren.

User avatar
Waleed Y. Majeed
Member
Posts: 4147
Joined: 13 Nov 2004, 12:37
Location: Aarhus, Denmark

Re: Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#7

Post by Waleed Y. Majeed » 25 Sep 2022, 15:14

This person might interest you
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Paul_Eduard_Meyer

And a link mentioning and showing Frau Patrizia Meyer-Schwertenbach
https://www.e-periodica.ch/cntmng?pid=s ... 07:82::856

A picture of Herr “Meyer-Schwertenbach” - note picture of woman on desk. Could it be his wife, is it the same person as above.
https://www.tagblatt.ch/amp/ostschweiz/ ... ld.1137036

Hope it might help in your research

Waleed

User avatar
1914FFabian
Member
Posts: 69
Joined: 19 Sep 2021, 20:24
Location: MIUarchiv

Re: Girl named "Peter"? Mysterious notes and letters deciphering

#8

Post by 1914FFabian » 25 Sep 2022, 16:38

Hohlladung wrote:
25 Sep 2022, 15:06
Hi,

Sorry to disappoint you, but IMO there is no mysterious girl named "Peter".

The backside of the two photos translate:

1)
Ich habe den Peter soooo lieb das ich seine Zahnbürste benutzen könnte.
Findest Du, das sich Peter richtig benimmt.
Peter
Benutzt! Peter
Und ob!
Sideways: sagen viel mehr.P.

2)
Eine Harmonie wie ich sie nie gefunden und eine unteilbare Sehnsucht nach Peter, dem mein ganzes Herz gehört.

Always Yours
Peter

In the first letter from Irene Schellenberg to Mrs. Meyer, she is asking for the address of Peter´s mother and sister, so she obviously knows Peter:

Iburg, den 5. XII.46

Sehr verehrte, liebe Frau Meyer!

Mit dem heutigen Brief möchte ich Ihnen und Ihrem Gatten zu dem diesjährigen Weihnachtsfest alle meine guten Wünsche senden.
Auch mein Mann bittet mich in einem seiner letzten Briefe, Ihnen viele, viele Grüße zu senden.-Wir werden ihn wohl in diesem Jahr wieder nicht bei uns haben und unsere gegenseitige Trennung, gerade in den Weihnachtstagen, tapfer ertragen müssen. Es ist schon sehr, sehr schwer für mich, aber der Glaube an ihn gibt uns alle Hoffnung auf ein gutes Wiedersehen. Es ist nur gut, das meine Kinder nichts von all dem Schweren ahnen und es uns möglich ist, wenigsten ihnen ein, für die jetzige Zeit, schönes Weihnachten zu bereiten.
Das Paket mit dem Schinken ist bei uns bis heute nicht angekommen und ich hoffe nur, das es nicht verloren gegangen ist, da es hier unmöglich, welche zu bekommen.Dieses schreibe ich Ihnen, damit Sie nicht erstaunt sind, wenn bis heute keine Bestätigung an Sie gelangt ist.
Ihnen und Ihrem Gatten, auch Peter, alles Gute für das weitere Wohlergehen, mit meinen herzlichsten Grüßen
Ihre Irene Schelenberg
Vielleicht ist es Ihnen möglich uns die Adresse von Peters Mutter und Schwester mitzuteilen.

It would be interesting to know, who the woman of the photo is. Comparing the only photo I found of Mrs. Schellenberg (at the day of marriage with Walter Sch.), it´s hard to tell, if that is the same person.

Best regards
Armin
Thank you Armin!
The "Peter" described in the short notes sounds somehow like a child. For the "Peter" mentioned in Irene's letter, I think it could be Hans Wilhelm Eggen, whose nickname was "Peter". He served as Amt VI's liaison man in Switzerland, was well connected with the Meyers. He later testified for Nuremberg trials.
Although transcribed, these Peters are yet so confusing.

Post Reply

Return to “Translation help: Breaking the Sound Barrier”