No, units do not have to perform all tasks simultaneously, but just as necessarily individual vessels cannot do two or more things at once. T-Boote cannot carry assault troops to shore and sweep at the same time. M-Boot cannot sweep and engaged fleet units at the same time. And so on. So there has to be sufficent units and individual vessels to perform all the tasks required.leandros wrote:Of course you are correct about this. But, as with the Luftwaffe, not all KM units would necessarily have to perform all tasks simultaneously.
That clarifies the mineplan. I see I was wrong in interpreting the British Dover ASW minefield as C1a. And the coastal minebelts were British as well. At leastthat lowers the German requirement to say 25,000 mines for a single row, 50,000 for a double row....oh, wait, they only have 6,000 real mines available now?As for mining - Klee writes:
"For flank protection of the crossing routes there were planned laying tactical minefields. The average distance between mines within the various fields would be 30-55 meters. It was planned to integrate the French-British minefields in the area Dover-Calais and Dunkirk into the total German mine planning. By Sept. 4th 6.800 mines (among them 800 fakes) and the necessary equipment had been made ready. Delivery to departure ports to be ready by Sept. 19th. The mining operation should take place in the period S-8 to S-2".

BTW, how do you "integrate" an enemy minefield that you only have a vague idea of its location, size, and density, into your own mine planning?
Yes, what can we see?Looking in at Rohwer and Hümmelchen one can see that mining was going all the time, also before the period mentioned above:
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/40-09.htm
Four minelayers to lay 600 mines, escorted by 3 destroyers and 8 torpedo boats. SW 3 appears to be about 30-40 kilometers long....so a density of 15-20 per kilometer in a single row? BTW, SW 1 and SW 2, laid on two nights a week apart in August, were similar in nature, 600 mines each laid by essentially the same force and escorts. So three 600-mine fields sown, over the course of three weeks, requiring four minelayers and 10 or so escorts each time.1.– 2.9.1940
Kanal
Der F.d.M. Kpt.z.S. Bentlage wirft mit den Minenschiffen Tannenberg, Roland und Cobra von Rotterdam aus in der südwestlichen Nordsee die offensive Minensperre »SW 3« mit ca. 600 Minen. Sicherung durch die 5. Z-Fl. (FKpt. F. Berger) mit den Zerstörern Erich Steinbrinck, Paul Jacobi und Karl Galster, der 2. T-Fl. (KKpt. Riede) mit T 8, T 5, T 6 und T 7 sowie der 5. T-Fl. (KKpt. Henne) mit Falke, Iltis, Jaguar und Greif.
So 184 mines....an average of a wopping 6 per day, which sank three trawlers and one tanker?1.– 30.9.1940
Gewässer um Großbritannien
Die dt. 9. Flieger-Division wirft Luftminen in der Themsemündung, in Scapa Flow, im Moray-Firth und vor Aberdeen, Newcastle und Middlesborough. Weitere Einsätze gegen andere brit. Häfen folgen. Verseuchung der Themsemündung am 14.9., 15.9., 17.9., 18.9., 23.9. und 30.9. Insgesamt werden im September 184 Luftminen abgeworfen. –– Durch Minentreffer verloren gehen gehen am 1.9. vor Penzance der Minensuchtrawler Royalo, am 9. und 12.9. vor dem Humber der Fischdampfer Dervish (346 BRT) bzw. der Tanker Gothic (2444 BRT) und am 22.9. vor Harwich der Minensuchtrawler Loch Inver (356 BRT).
Kinda vague?5.– 6.9.1940
Nordsee / Kanal
Dt. Minenschiffe, gesichert durch die 2. T-Flottille (KKpt. Riede) mit T 5, T 6, T 7 und T 8 führen in der Straße von Dover das Minenunternehmen »Walter« durch.
So they got tired of fiddling arond and this time loaded up the escorts with mines. So two minelayers, 4 T-Boote as minelayers, and five escorts.6.– 7.9.1940
Kanal
Offensives dt. Minenunternehmen SW.0 nördlich von Terschelling. Die Minenleger Togo (Kpt.z.S Böhmer) und Kaiser mit 405 EMB-Minen und die 5. T-Flottille (KKpt. Henne) mit Greif, Falke, Iltis und Jaguar mit 1000 Sprengbojen an Bord, werden von dem Zerstörer Karl Galster und der 1. T-Flottille (KKpt. von Rennenkampff) mit Kondor, T 1, T 2 und T 3 gesichert. Nach dem Werfen der Sperre kehrt der Verband nach Den Helder zurück.
Vague like WALTER again? Oh, wait, these have nothing to do with Seelöwe. THey must be practicing? Sonce it doesn't appear that these sank anything?8.– 9.9.1940
Nordsee / Kanal
Offensive Minenunternehmung »Hannelore« der 2. T-Flottille (KKpt. Riede) mit T 5, T 6, T 7 und T 8 in der Straße von Dover.
Er, I don't know how to tell you this, but this isn't a minelaying sortie. These are movements of minelayers - again using heavy naval escort, from one port to another so they can actually prepare to lay Seelöwe minefields.8.– 11.9.1940
Kanal
Verlegung dt. Minenlegerverbände für das Unternehmen »Seelöwe«. Am 8.9. laufen Schiff 23 / Stier (Kpt.z.S. Bentlage), Königin Luise, Schwerin, Preussen, Hansestadt Danzig und Grille, begleitet von 4 Torpedobooten, von dt. Nordseehäfen aus; am 9.9. vereinigen sie sich vor Rotterdam mit Tannenberg, Cobra, Kaiser, Roland, Togo und 2 Torpedobooten. Hansestadt Danzig und Kaiser laufen in Antwerpen ein. Grille, Königin Luise, Preussen und Roland werden beim Einlaufen in Ostende von Flugzeugen angegriffen, erleiden aber nur Splitterschäden. Die Westgruppe mit Schiff 23, Tannenberg, Cobra, Togo und Schwerin setzt die Fahrt am 10.9. von Calais aus fort, Sicherung übernehmen dazu die Zerstörer Hans Lody (Kpt.z.S. Bey), Karl Galster, Theodor Riedel, Friedrich Eckholdt und Friedrich Ihn, die am 9.9. aus Wilhelmshaven auslaufen. Sie erreichen am 11.9. Cherbourg.
Er, sorry, these are more ship movements and not actual laying of mines? So now that's six days in which no one has actually laid a mine?12.– 14.9.1940
Kanal
Weitere Minenleger, Stralsund (Kpt.z.S. Brinkmeier), Skagerrak und Brummer, verlegen unter Sicherung von 4 T-Booten von deutschen Häfen in den Westraum. Brummer geht nach Antwerpen, die zwei anderen nach Le Havre, nachdem sie vor Zeebrügge einen Luftangriff abgewehrt haben.
Er, again, this was an attempt cancelled due to the poor weather. It's now 12 days since they've laid a mine.19.– 20.9.1940
Kanal
Der B.d.Z., Kpt.z.S. Bey, läuft mit den Zerstörern Hans Lody, Friedrich Eckholdt, Karl Galster, Theodor Riedel und Friedrich Ihn von Cherbourg zu einem Vorstoß in das Gebiet zwischen Lizard und Start Point aus, doch wegen der Wetterlage wird das Unternehmen abgeblasen. –– Die Minenleger der Westgruppe, Schiff 23, Tannenberg, Schwerin, Togo und Cobra, verlegen unter Sicherungsgeleit der 5. T-Flottille von Cherbourg nach St. Nazaire.
Ah, they're finally laying mines again....22 days after the last one. And curious, no actual minelayers are involved again. And this isn't one of the planned Seeöwe fields, it's another harassing field.30.9.– 1.10.1940
Kanal
Offensive Minenunternehmung »Werner« der 5. T-Flottille (KKpt. Henne) mit Greif, Kondor, Falke und Seeadler vor Dover.
So five succesful minelaying forays in the course of 30 days? That managed to sow....how many? Let's be really, really generous and say:
1/2 Sep - 600
5/6 Sep - 600?
6/7 Sep - 1,405
8/9 Sep - 1,250? (I'm feeling really generous)
30 Sep/1 Oct - 1,000? (I'm feeling generous again)
Total 4,855?