Herms Niel

Discussions on the music in the Third Reich. Hosted by Ivan Ž.
Tim_DC
Member

Re: Herms Niel

Post by Tim_DC » 17 Jan 2018 15:54

Found this interesting series of photos of a Herms Niel concert in Amsterdam, Holland, likely before the war - in 1938?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Tim_DC
Member

Post by Tim_DC » 17 Jan 2018 15:55

Three more...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Ivan Ž.
Host - Music section

Post by Ivan Ž. » 20 Jan 2018 09:48

Tim_DC wrote:Found this interesting series of photos of a Herms Niel concert in Amsterdam, Holland, likely before the war - in 1938?
Excellent shots from Niel's 3 May 1942 open-air concert in Amsterdam, Tim, thanks for sharing :thumbsup:

A brief report on the same event from "Dagblad van Rotterdam", 5 May 1942:
1942-05-05 Dagblad van Rotterdam.jpg
[/size]
Cheers,
Ivan

Tim_DC
Member

Post by Tim_DC » 24 Jan 2018 14:58

Very interesting, thanks Ivan!

Auceps
Member

Post by Auceps » 25 Jan 2018 03:20

Thank you, Tim!

Aren't these saxophones that one can recognize on some photos from this Dutch concert?

Tretyak
Member

Post by Tretyak » 20 May 2018 20:24

Hello everyone!
This is my first posting here, and, I hope, it is the right thread to put on (please remove it if I'm wrong).

Erfolgreicher Innsbrucker Komponist. Anerkennung durch Herms Niel

Der 19jährige Siegfried Schmidt aus Innsbruck, derzeit in einem Musikkorps der Wehrmacht, hat sich bereits einen guten Namen als Komponist gemacht. Der von ihm komponierte und auch selbst instrumentierte Marsch „Im Kampfe siegreich“ für Harmoniemusik mit Saxophonbesetzung erntete großen Erfolg. Er brachte bei den Wunschkonzerten der Ortsgruppe Innsbruck-Mitte und Schwaz namhafte Beiträge für das Kriegs-Winterhilfswerk. Den bisher größten Erfolg hatte der Marsch kürzlich in München im Deutschen Museum am Festabend mit Professor Herms Niel. Es wirkten dabei die Gaumusikzüge Innsbruck und Regensburg mit. Als sich Professor Herms Niel den Marsch angehört hatte, schrieb er dem jungen Komponisten folgende Zeilen: Lieber Kamerad Schmidt! Ich habe in München Ihren netten und gefälligen Marsch gehört und muß Ihnen sagen, daß er mir sehr gut gefallen hat. Weiter so! Heil Hitler! Herms Niel. – Der inzwischen vollendete Marsch: „Helden der Luft“ sieht der Uraufführung entgegen. Derzeit arbeitet der Komponist an einer größeren eigenen Melodienfolge. – Aus seiner Feder entstanden außerdem: „Unsere Gebirgsjäger voran“, Marsch; „Walzerrondo für Zugposaune-Solo“. Siegfried Schmidt war Schüler des Konservatoriums Innsbruck.

Source: Innsbrucker Nachrichten, 9. Februar 1942, Seite 5 (the article is available here)

Best wishes,
Egor
Last edited by Tretyak on 20 May 2018 21:35, edited 1 time in total.

Ivan Ž.
Host - Music section

Post by Ivan Ž. » 20 May 2018 21:29

Hello, Egor, and - :welcome:

Thank you very much for sharing this interesting article on young Siegfried Schmidt and Niel's impressions of his work!

Cheers,
Ivan

Auceps
Member

Monbijou

Post by Auceps » 15 Jun 2018 22:45

A pretty rare (or am I wrong, Ivan?) waltz by Niel:

Ivan Ž.
Host - Music section

Re: Monbijou

Post by Ivan Ž. » 15 Jun 2018 23:05

Very nice, thanks for posting.

This brings back memories :) I visited the Monbijou park actually, precisely because of this waltz. Those were fine times...!

Cheers,
Ivan

Auceps
Member

Re: Monbijou

Post by Auceps » 15 Jun 2018 23:12

Hahah, you're welcome, Ivan! Enjoy your memories. ;)

Ivan Ž.
Host - Music section

Balkanlied

Post by Ivan Ž. » 17 Jun 2018 13:20

Note that the radio version of Niel's "Balkanlied" ended with the refrain-melody of his "Matrosenlied" (Wir fahren gegen Engelland), unlike the well-known "Grammophon" version. Reminder: The "Balkanlied" was primarily an anti-British song, about fighting the Brits (and their allies) in the Balkans; so to end it with the melody of "Wir fahren gegen Engelland" (which was the main German war song of WWII) was perfectly natural.

(Skip to 1:53)

Ivan

GregSingh
Member

Seemannsbart

Post by GregSingh » 19 Jun 2018 01:37

An article from May 1943 about tour ending concert in Gau Weser-Ems.
Some lyrics for Seemannsbart. I kept original spelling.
8.May.1943.jpg
Neues Lied von Herms Niel

Herms Niel, der allein seit dem Jahre 1939 über 300 Märsche und Lieder schrieb, hat seine Gastspielreise mit dem Reichsmusikzug im Gau Weser-Ems beendet. Der aus der Taufe gehobene „Seemannsbart" von Herms Niel ist dabei mit frischem Humor aufgenommen worden; seine prallen Verse:

„Mein liebes Mädel, fürcht’ dich nicht
vor meinem wilden Angesicht
und vor dem langen Bart.
Das ist so Seemannsart.

Seh’ ich aus wie ein Klabautermann,
rück’ ruhig noch ein bißchen näher 'ran.
Ich komm’ von großer Fahrt.
Es lebe der Seemannsbart“,

die von einem U-Boot-Matrosen stammen, werden wohl vom Gau Weser-Ems schnell ihren Weg in die Welt machen, denn die 100.000 Zuhörer in allen Konzerten sangen die leichte, einprägsame Melodie sofort mit.
If we become increasingly humble about how little we know, we may be more eager to search.

Ivan Ž.
Host - Music section

Re: Seemannsbart

Post by Ivan Ž. » 19 Jun 2018 01:59

Excellent, Greg, thank you very much for sharing. (Which newspapers please?)

Cheers,
Ivan

GregSingh
Member

Post by GregSingh » 19 Jun 2018 02:11

Oberdonau-Zeitung, 8. Mai 1943, page 3
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... m=19430508
If we become increasingly humble about how little we know, we may be more eager to search.

Auceps
Member

Post by Auceps » 29 Jun 2018 00:34

GregSingh wrote:
„Mein liebes Mädel, fürcht’ dich nicht
vor meinem wilden Angesicht
und vor dem langen Bart.
Das ist so Seemannsart.
Thank you, Greg! :) The lyrics had also variations, for instance, Ahlers' guys were singing "Mein kleines Mädel, fürcht' dich nicht vor meinem rauen Angesicht und vor dem rauen Bart...". It could be possible that the beard was "grau", but I doubt that the sailors were too long at the sea, so that they became that old for their families. :D

Return to “Music of the Reich”