An excellent find, Mike! I'm very familiar with the Fortepan website and I was pleasantly surprised to see they got some Niel-photos now as well.
Another one of theirs, from the same donor (Mihályi Balázs):
An excellent find, Mike! I'm very familiar with the Fortepan website and I was pleasantly surprised to see they got some Niel-photos now as well.
Source: https://kuruc.info/r/8/85991/#ixzz1gMj10DRUAz »Erika« szerzője Budapesten
A hűvös őszi szélben vidáman szól a rezesbanda a Rákóczi-úton. Ismerős ütemek hangzanak felénk, csak a zenekar egyenruhájáról nem tudjuk első pillantásra, hogy hol is láttuk már. Mikor azután közelebb jönnek a fiúk, meglátjuk a földszínű zubbony ujján az ásójelvényt: erről pedig már nálunk is tudják, hogy ez a Német Birodalom egyik legnagyobb szervezetének, a Birodalmi Munkaszolgálatnak jelvénye. A zenekar jelenleg magyarországi hangversenykörúton van, nálunk is jól ismert nevű karmesterének Herms Nielnek vezetésével.
A budapesti közönségnek az egyik filmszínház bemutatóján mutatkozott be a zenekar. Mikor a szétnyíló függöny mögött láthatóvá vált a hatalmas 65 tagú zenekar, percekig tartó taps fogadta. Pompás látvány volt, amikor az első számként felhangzó »Potsdami fanfárok« című indulónál az első sorban álló harsonások festői zászlókkal és rojtokkal díszített harsonáikat ütemesen fölemelték és leengedték. Következő számként a jól ismert »Erika« csendült fel, melynél a zenekar egy része a szöveget énekelte. A közönség lelkesedése azonban akkor ért a forrpontra, amikor a Rákóczi-induló szólalt meg. A német zenekar olyan tűzzel és dobbanó ritmussal játszotta, hogy az akármelyik hazai együttesnek is becsületére vált volna.
A hangverseny után alig tudjuk megtalálni Niel professzort. Mikor előkerül, még mindig boldogan sugárzik a sikertől.
– A fiaimról gondoskodtam csak hamar – mondja kérdésünkre és valóban megható, milyen mindenre kiterjedő figyelemmel gondol a zenekar minden egyes tagjára. Mondják is az emberek, hogy mindenütt, ahová csak eljutnak, kitűnő dolguk van és azt is tudják, hogy ezt a »professzornak« köszönhetik.
Herms Niel mindig jókedvű, mosolygós is tréfás ember. Nem is látni a környezetében soha mást, mint nevető arcokat. Lelkesen mesél a győri fogadtatásról és első budapesti benyomásairól.
– Zenekarommal úgyszólván egész Európát bejártuk már Bulgáriától Dél-Franciaországig és Norvégiától Spanyolországig, de Budapest sok újat és szépet nyújt nekünk. Egy ilyen helyen lenne jó egyszer egy kicsit pihenni, mert elhiheti, hogy a háromszázadik induló után erre is kezdek gondolni. Ennyinek a zenéjét írtam meg ugyanis 1939 óta. Ebből majdnem a felének a szövegét is magam írtam. Most azután abbahagyom a komponálást és átadom a helyemet az – utánzóimnak..., mert ilyenek máris nagy számban jelentkeznek.
– Még arra vagyunk kíváncsiak, hogyan születik meg egy-egy indulója?
– Nagyon egyszerűen – feleli. – Magam is öreg katona vagyok és jól tudom, mi kell egy harcos szívének-lelkének. A katonaélet derűs epizódjai, a bajtársak közötti csipkelődés, vagy néha egy-egy tábortűz mellett felcsendülő régi népdal azok a források, amikből leginkább merítek. Az »Erika« is így született meg egy verőfényes vasárnap délután, a babájukkal sétálgató gránátosok között.
Elérkezett a második hangverseny ideje. Herms Niel professzor széles mozdulattal búcsúzik és pár pillanat múlva ott áll már zenekara előtt, vonásai megkeményednek és minden szem reá szegeződik... A mai németség minden férfias fegyelme, bajtársiassága és győzni akarása benne dübörög a hangszerekben, amikor újra felcsendül a zene.
... and the Hungarians covered (at least) two of Niel's compositions - his greatest hits, "Matrosenlied" (as "Búcsút intünk") and "Erika" (as "Rózsika").
Both Niel and Schultze composed different music to the same lyrics.does anyone know what song Herms Niel submitted in this event?
A recent post of mine, explaining the difference between commercial and radio recordings of war propaganda songs (how the former were usually sang by small vocal groups, while the latter were typically more powerful, featuring large male opera choirs), reminded me of the two recordings of this seldom-known song of Niel's, as a good example.
The reverse side on the original record was "Was nützt mir heute ein schönes Mädel" by Niel's old associate Ailbout, which can be found on the same CD set (vol. 6, track 14). Tomahawk also released it on their "Wunschkonzert" set (scam): viewtopic.php?f=81&t=120685&start=15#p1061022Ivan Ž. wrote: ↑15 Aug 2022 15:08Tschingta, tschingta - Bummtara! [Marschlied]
Composer/Lyricist: Herms Niel
Arranger: Arno Hildebrand
Vocal Group: Männerchor
Instrumental Group: Blasorchester
Conductor: Bruno Seidler-Winkler
Recording Date: 1938
Recording Location: Berlin
Record Company: Electrola GmbH, Berlin
No instrumental versions of "Tschingta, tschingta - Bummtara!" are known to me.Ivan Ž. wrote: ↑22 May 2007 11:39Was nützt mir heute ein schönes Mädel [Marsch]
Composer: Hans Ailbout
Lyricist: Charly
Trio Melody: ’s ist alles dunkel/ Composer: Anonym
Vocal Group: Männerchor
Instrumental Group: Blasorchester
Conductor: Bruno Seidler-Winkler
Recording Date: 1938
Recording Location: Berlin
Record Company: Electrola GmbH, Berlin